Change Management <<< Terug

INHOUD
Changemanagement: veranderingen in organisaties begeleiden

Bespaar geld en tijd met een procesgerichte aanpak

Het succesvol afronden van een veranderingstraject, daar staat of valt uw carriŤre mee. Het is uw moment van waarheid, een unieke kans om u waar te maken als leider en een wezenlijke bijdrage te leveren aan het succes van de organisatie waarvoor u werkt. En om het vertrouwen van uw medewerkers te winnen en te behouden, zodat zij bereid zijn u te volgen bij een nieuwe wending. Veranderingen worden immers gevolgd door meer veranderingen.


CreŽer een positieve houding tegenover verandering. De unieke combinatie van opleiding en workshop helpt u daarbij. De trainer-coach reikt u handvatten aan die u in staat stellen uw changetraject succesvol te organiseren. Dankzij de praktijkgerichte aanpak maakt u onmiddellijk de vertaalslag naar uw eigen situatie. U gaat naar huis met bruikbare ideeŽn voor een gerichte aanpak.


Doelstelling

Tijdens deze tweedaagse maakt u kennis met de kritische succesfactoren van een veranderingstraject. U ontwikkelt een ruimere visie op veranderen. Ook de praktische uitwerking komt uitvoerig aan bod, inclusief klassieke valkuilen. De trainer fungeert hierbij als coach-consultant. Hij geeft u direct bruikbaar advies voor uw case. Bovendien haalt u heel wat nieuwe ideeŽn en inzichten uit de feedback van uw medecursisten. Zo slaat u 2 vliegen in ťťn klap: u tilt uw changecompetentie naar een hoger niveau en u kunt de dag na de opleiding onmiddellijk aan de slag met een bruikbaar actieplan.


Programma

Hoe pakt u een veranderingsproces aan? Welke fases kenmerken een changetraject? Welke stappen doorloopt u? Hoe weet u zeker dat u geen cruciale stap mist? Hoe organiseert u de communicatie? Hoe gaat u om met weerstand? Hoe creŽert u bij uw medewerkers een positieve houding tegenover verandering?


A. Voortraject

U ontvangt een vragenlijst die als leidraad dient om uw eigen case helder en doordacht te structureren en in kaart te brengen. Zo start u goed voorbereid aan de opleiding. Deze vragenlijst stelt u in staat het maximum uit de opleiding te halen.


B. Twee dagen vol verandering


1. Organisatie en verandering

Het traditionele denkkader voor management en organisatie
Veranderingen in de economische omgeving; de noodzaak van een nieuwe managementstijl
Een 7-S analyse van een lerende organisatie
Relevantie van deze evolutie voor de eigen actuele organisatieveranderingen

2. De veranderingscapaciteit van organisaties

Drempels voor verandering en hun oorzaken
Het veranderingsklimaat van een organisatie
Het veranderingsproces (het achtfasen model van Kotter, aangevuld met correcties uit praktijkgerichte ervaring)
Het veranderen van een organisatiecultuur (praktische methodiek, theoretisch gefundeerd en gestoeld op praktijkervaring, Appreciative Inquiry)

3. Individu en verandering

Bepalen van, en werken met, individuele veranderingsstijl
- zelftest aan de hand van een vragenlijst
- pseudo-veranderingsgedrag herkennen
- omgaan met individuele verschillen in veranderingsstijl
- de ontwikkeling van veranderingsvaardigheden; relatie met maturiteitsontwikkeling

Weerstanden tegen veranderingen
- bronnen van weerstand tegen verandering
- het verband met de veranderingsvaardigheden en maturiteitsontwikkeling
- praktisch omgaan met weerstanden tegen verandering

Methodiek voor het deelnemen aan veranderingsprocessen
- de context begrijpen
- inzicht in het veranderingsproces en actieve deelname
- zelfmanagement in het kader van verandering
- courante valkuilen
- coaching naar gedragsverandering met Appreciative Inquiry


Doelgroep

directieleden
managers
leidinggevenden
afdelingshoofden
projectleiders
programmamanagers
Iedereen die:

veranderingen initieert
veranderingen doorvoert
veranderingen begeleidt

Resultaten

U beschikt over een kader waarbinnen u het veranderingsgebeuren en uw veranderingstraject kunt plaatsen en toetsen.
U leert de kritische succesfactoren van een veranderingstraject kennen en gebruiken.
U doet bruikbare ideeŽn op die onmiddellijk toepasbaar zijn voor uw eigen situatie en uw eigen case. Zo is de vertaalslag naar uw praktijk al direct gemaakt.
U leert meer nuances kennen dankzij de cases van de andere deelnemers. Voorbeelden werken verrijkend en inspirerend. U krijgt veel meer toepasbare oplossingen dan die ene juiste oplossing en detecteert diverse wegen naar succesvolle verandering.
Verandering gaat gepaard met weerstand. Weerstand kost tijd en geld. U leert hoe u weerstand voorkomt, tijdig detecteert en opvangt en bespaart zo tijd en geld.
U behoudt of verhoogt de motivatie en betrokkenheid van de medewerkers.
U beheerst de menselijke component zonder cijfers en economische belangen uit het oog te verliezen.




Deelnemers getuigen

Reeds gevolgd door 175 deelnemers. Enkele getuigenissen:


"Uitstekende cursus. Sterk gegeven met heel veel toepasselijke voorbeelden. Focus op een aantal kernthema's die bij elke verandering het verschil maken."
Joris Smets, Head Provider Relations, Vanbreda International

"De cursus heeft me in die mate geÔnspireerd dat ik een voorstel zal doen naar mijn leidinggevende en personeelsdienst om voor de rest van ons managementteam een training rond cultuurverandering te organiseren. De docent heeft op het vlak van changemanagement heel wat ervaring en deelt deze ook voortdurend met het publiek."
Wouter Fransis, operations manager, SPE (Luminus)

"Zeer goede en bruikbare opleiding die mij veel heeft gebracht dat ik meteen kan gebruiken. Ik vond voornamelijk de theoretische onderbouwing onmiddellijk gekoppeld aan de praktijkvoorbeelden zeer goed en inspirerend."
Kees Krijntjes, manager, Telenet

"Zeer goede en interactieve opleiding. Vol praktische voorbeelden gekoppeld aan toolkits en bruikbare modellen."
Ronny Frickx, director services, Siemens Enterprise Communications

In samenwerking met Kluwer Opleidingen.
Door onze Erkenning voor KMO-portefeuille geniet U als KMO een korting van 40% door steun uit Vlaanderen!


  CODE
MCH

STARTDATUM
do 1/06/2017

DOCENT
Werner Kuper

DUUR
1 dag

DATA
01/06/2017

PLAATS
Elewijt

TIMING
9 tot 17.30 uur

KOSTEN
Ä 750